Blog
Geplaatst door Marieke op 23 april 2013
Een persbericht is een prima middel om je boodschap onder de aandacht te brengen. Je bereikt immers snel een breed publiek. Maar hoe doe je dat? Een goed persbericht schrijven is eenvoudig als je een paar belangrijke punten in de gaten houdt. Het moet nieuwswaarde hebben, zodat de krant of site er voor kiest om deze daadwerkelijk te plaatsen en de lezer het daadwerkelijk wil lezen. Daarnaast moet het bericht ook goed opgesteld zijn.
Nieuwswaarde?
Wanneer heeft een bericht nieuwswaarde?
Om dit te bepalen is het handig om de ABABA-formule te gebruiken:
Actualiteit: oud nieuws is geen nieuws
Belang: er is een belangrijk element, vertel waarom je onderwerp belangrijk is
Afwijking: afwijkend of opvallend nieuws is boeiend
Belangstelling: emoties triggeren, benadruk het menselijke aspect
Autoriteit: zorg dat de woordvoerder belangrijk is
10 vaste onderdelen van een persbericht
1. Begin met de afzender
Begin altijd met de aanduiding van de afzender:
naam, adres, telefoonnummer, email en website.
2. Geef aan dat het een persbericht is
Vermeld dit boven het artikel.
3. Actuele datum
Bovenaan het bericht staat de datum (met verzendplaats) zodat men kan zien hoe actueel het bericht daadwerkelijk is. Als er aan het bericht een embargo is verbonden, dient dit ook hier aan te worden gegeven.
4. Duidelijke kopregel (= headline)
De kop geeft aan waar het bericht over gaat; hierin staat aangegeven ’Wat het nieuws is’ en ’Wie daarbij betrokken is’. Zorg dat deze kopregel de aandacht van de lezer trekt!
5. Schrijf je stuk volgens de 5 W’s
De lead (eerste alinea) is de introductietekst waarin antwoord wordt gegeven op de vier vragen met de W’s. Dit gedeelte van het bericht bevat de belangrijkste informatie!
Wie: over wie gaat het artikel?
Wat: wat is het onderwerp, wat is er aan de hand?
Waar: waar vindt/vond het plaats?
Wanneer: welke tijd/datum?
Probeer de lezer te boeien, zodat deze verder leest.
Het artikel gaat dan verder waarin het antwoord staat op de 5e W:
Waarom: geeft verdere uitleg, reden, oorzaak
6. Maak het bericht oprolbaar
De tekst na de eerste alinea geeft meer algemene informatie. Dit stuk moet ‘oprolbaar’ zijn: dat betekent dat de tekst van onderaf kan worden geknipt, zonder dat de boodschap verloren gaat. Zorg ervoor dat het bericht prettig leesbaar is. Gebruik geen lange zinnen, maar ook te korte zinnen zijn niet fijn leesbaar. Probeer de zinslengte af te wisselen en een tussenweg te vinden. Zoek synoniemen voor moeilijke woorden en vermijd afkortingen zo veel mogelijk.
7. Tussenkoppen
Gebruik bij een langer bericht tussenkoppen zodat het bericht voor de lezer overzichtelijk blijft.
8. Einde persbericht
Geef het einde van het persbericht aan d.m.v. vermelding van ‘einde persbericht’.
9. Bijlagen
Vermeld als er bijlagen worden meegestuurd (bijvoorbeeld foto’s) en benoem deze ook.
10. Noot voor de redactie
Vermeld gegevens hoe men de juiste persoon van de organisatie kan bereiken als men extra informatie wenst.
Op de site www.persberichten.pagina.nl staan nuttige adressen en actuele voorbeelden die je kunnen helpen bij het opzetten van een persbericht. Het is zeker de moeite waard om hier eens tijd in te steken, je kunt daar immers jouw organisatie nog beter onder de aandacht van je doelgroep brengen!